Dnes je středa 12.12.2018  svátek má Simona. 
Zítra  má svátek Lucie a za týden Ester .

Víte co jíte?

Tofu
Tofu je potravina s významným přínosem pro zdraví člověka, pomáhá jak prevenci, tak léčbě mnoha nemocí, neboť obsahuje:

  • lehce stravitelné bílkoviny s pozitivním významem pro růst a obnovu tkání
  • minerály ve vhodné kombinaci, zvláště pak lehce stravitelný vápník a hořčík
  • fytoestrogeny mající pozitivní vliv na harmonizaci hormonální hladiny. U mužů a žen jsou významné pro střebávání a zabudování vápníku do kostí.

OBILOVINY

Bulgur
Je označení pro předvařenou nalámanou celozrnnou pšenici. Je lehce stravitelný a má příznivé nutriční složení, protože obsahuje vlákninu, vitamíny a minerály.


Kuskus
Jedná se o spařenou a do kuliček tvarovanou krupici z pšenice, ječmene nebo prosa. Kuskus se při přípravě nevaří, ale zalévá se vroucí vodou nebo vařicím pokrmem.


Jáhly
Jsou potravinářskou surovinou, která je vyráběna loupáním prosa. Má vysokou výživovou hodnotu, Obsahuje minerální látky (draslík, hořčík, fosfor, měď, železo, zinek), vlákninu a vitamíny skupiny B.


Pohanka
Je potravinářská surovina, která neobsahuje lepek a posiluje imunitu.


Polenta
Je kukuřičná kaše bohatá na bílkovinu, vlákninu, vitamíny a minerály.


Ovesné vločky
Vyrábějí se loupáním ovsa z napařovaných obilek. Mají vysoký obsah bílkovin, nenasycených mastných kyselin, slizových látek, vitamínů B1, B6, E, železa a vápníku. Obsahují též fosfor a lecitin.


 

LUŠTĚNINY

Čočka
Má třetí nejvyšší obsah bílkovin ze všech rostlin- 26%. Je bohatým zdrojem železa, selenu, fosforu, zinku a vitamínu B6.


Fazole
Obsahují přibližně 20 - 25% bílkovin, 1 - 1,5 % tuku, 55 - 62 % sacharidů a 3 - 4 % vlákniny. Z vitamínů obsahují zejména provitamín A a komplex vitamínů B.


Hrách
Pěstuje se hlavně kvůli chutným plodům, které obsahují vitamíny (hlavně skupiny B). Ve větším množství obsahuje také minerální látky, zvláště fosfor a drslík, ale i vápník a hořčík.


Cizrna
Tuto luštěninu můžeme počítat mezi jednu z nejkvalitnějších pro lidskou výživu. Je velmi vhodnou složkou stravy vegetariánů a doporučuje se zvláště pro děti, těhotné ženy a celiaky. Obsahuje sacharidy, bílkoviny a vlákninu.